Om arbejdshukommelse og om at gøre den bedre.

Dreng med svækket arbejdshukommelse
Seneste indlæg Gode råd og ideer
10. august 2022

Hvad betyder arbejdshukommelse?

Nogle forældre bliver i institutioner og skoler gjort opmærksomme på, at deres barn har vanskeligheder med at huske det, de voksne i fortæller dem.

Det gør det svært at lære nyt, hvis man ikke kan huske så godt. Det er ikke noget nyt. Men de seneste par år taler de professionelle nu om begrebet "arbejdshukommelse", når et barn er længere tid end forventet om at lære nyt.

"De siger i skolen, at mit barn har nedsat arbejdshukommelse. Hvad skal jeg gøre? Har I noget, der er godt til at træne arbejdshukommelse?", ringer og skriver bekymrede forældre til os. 

Derfor giver vi dig her et indlæg om arbejdshukommelse, hvor du vil blive klogere på: 

  1. Hvad for en slags hukommelse er arbejdshukommelse?
  2. Hvordan føles nedsat eller svækket arbejdshukommelse for mit barn?
  3. Hvordan hjælper jeg mit barn, hvis der er mistanke om nedsat eller svækket arbejdshukommelse?
  4. Hvordan gør jeg det sjovt for mit barn at øve arbejdshukommelsen?

Vi håber, at du føler dig klogere og får lyst til at gå i gang med lege arbejdshukommelsen stærkere med dit barn, når du har læst indlægget.

God læselyst. 

Pige med nedsat arbejdshukommelsePige med nedsat arbejdshukommelse

Hvad er arbejdshukommelse?

Arbejdshukommelse er et begreb om en særlig måde at huske på, som kommer fra ergoterapien og fra neurologien. 

Det er egentlig bare et nyt ord for korttidshukommelse. Førhen delte man hukommelse op i langtidshukommelse og korttidshukommelse. Men det er man gået lidt bort fra, for kort/lang tid er for upræcist og fortæller egentlig ikke noget om, hvad der huskes eller hvordan. De forskellige måder at huske på handler heller ikke nødvendigvis om ting, man husker i lang tid eller i kort tid. 
I dag bruger man begrebet arbejdshukommelse i stedet for korttidshukommelse i skoler og institutioner, hvor det pædagogiske og psykologiske fokus er på at lære børn nye kompetencer, mens de trives og har det godt. 

Det er lidt kompliceret at forklare forskellige former for hukommelse. Men de professionelle folk er i dag meget mere opmærksomme på sansernes rolle i at huske. På hvordan ny viden eller oplevelser lagres i hjernen, og på hvordan vi finder viden og erfaringer frem igen, når de er relevante.
Det er nemlig noget, der også har virkelig meget at gøre med at kunne sortere i ny viden og lagre den på en måde, så den er nem at finde frem igen på et splitsekund og efterhånden helt uden at tænke over det.

At lære nyt kræver hukommelse

Hukommelse er afgørende for, at vi lærer nyt og udvikler os. Når den driller, som den kan gøre i mange forskellige situationer og for mennesker i alle aldre, så kan det give problemer. 
Der er andre faktorer, der også er vigtige for at kunne lære - så hukommelse skal altid ses i sammenhæng med dit barns omgivelser og forudsætninger for at lære nyt.
At lære hænger nøje sammen med at være tryg, at kunne koncentrere sig, at være nysgerrig og motiveret - men vi fokuserer her på den rolle i at lære nyt, som arbejdshukommelsen spiller.

Du tænker ikke over, hvordan man tager et skridt, eller hvilken vej en tandbørste skal vende. Dit barn tænker ikke over, hvordan man klapper eller siger sit navn. Hver eneste handling og evne er noget, vi har gjort på et tidspunkt og derefter husker, hvordan man gør. Nogle gange tager det gentagelser, nogle gange sidder det fast første gang.

Hver eneste lille bevægelse er noget, vi har lært at gøre. Selv at kigge til højre eller at drikke et glas vand. Der findes også reflekser, som er bevægelser, kroppen gør automatisk. Som fx at hoste eller tisse. Men de fleste evner og handlinger er noget, vi lærer.

Når dit barn har udfordringer med at lære nyt i skolen eller i institutionen, kan det være, at det kniber med klæbekraften på dit barns mentale harddisk - altså i dit barns arbejdshukommelse. 
Det kan også være, at dit barns lærer eller pædagog i samarbejde med dig er blevet opmærksomme på, at dit barn har svært ved at lære nye ting og nu undersøger, om det mon er noget med hukommelsen, der kan blive lidt bedre. 

Hvordan føles det at have svækket arbejdshukommelse?

Det er arbejdshukommelsen, der sørger for, at vi kan huske talkombinationer, nøgterne informationer, ord og andre fakta. 

Fungerer den ikke så godt, så vil alt det nye dit barn skal lære i institutionen og i skolen, ikke blive fastholdt i hjernen, men flyver ud af ørerne igen, så snart det er kommet ind. Sien i hjernen er for grov, hullerne for store, de mentale klæbepuder i hjernen lader alt for meget vigtig information fise ud igen. 

Arbejdshukommelse er ikke emotionel på samme måde, som når vi husker Mormors frikadeller via lugtesansen og smagssansen, eller når vi med følesansen ved, hvor koldt det er at bade i havet i maj, når de første varme dage lokker os ud i til stranden. Arbejdshukommelsen teleporterer ikke dit barn tilbage til en særlig situation eller et minde.

Den ved, hvordan noget virker, hvordan en opgave løses, eller hvordan noget udføres.

Sagt lidt forsimplet er det vores indre bibliotek af med "trin-for-trin vejledninger" på alt fra at stave "cirkusdirektør" til at kunne klokken eller beregne arealet i en trekant. Jo flere gange, man følger den rigtige mentale vejledning, jo mindre skal man tænke over det næste gang, og jo mere nyt kan man derfor lære. 
I forhold til et konkret minde om at være på cykeltur på Bornholm med sine fætre, så er arbejdshukommelse noget andet. En cykeltur til Bornholm er ikke noget, man skal gentage tusind gange, før det sidder fast. En gang er nok. Skal man derimod lære at cykle, så er det arbejdshukommelsen, der skal i sving. Hvilke muskler hvornår og i hvilken rækkefølge? Hvordan er det nu med trafikken, og hvor er højre? Gentagelsen er her dit barns ven. Både cykelturen til Bornholm og det at kunne cykle kræver hukommelse, men forskellige slags. 

Når vi prøver noget første gang, eller får noget forklaret første gang, så skal den nye viden lagres i vores hjerne som en vejledning. Det gælder både om at få den til at sidde fast, og om at få den til at sidde fast det rigtige "sted".  Så kan vi nemt finde den igen, når vi næste gang kan genkende en situation, hvor vi skal bruge lige præcis vejledningen til at skrive "F", binde en sløjfe, bede om en jordbæris på fransk eller finde kvadratroden af 25. 

Arbejdshukommelse består ligesom andre former for hukommelse (og processer i hjernen i det hele taget) af mange elementer, så nu går vi videre til at have fokus på dit barn.

Kort og godt om at have nedsat arbejdshukommelse

Et barn med svækket arbejdshukommelse:

  • Kan have svært ved at huske beskeder
  • Kan havde svært ved at gentage noget, du ellers lige har vist
  • Har muligvis et lille ordforråd sammenlignet med jævnaldrene børn
  • Kan nemt blive træt og forvirret
  • Har måske ikke lyst til at gå i skole, fordi det hurtigt bliver en negativ oplevelse
  • Bliver ofte bebrejdet for at mangle koncentrationsevne eller at lave ballade
  • Knokler mentalt for at huske alt det, man skal lære i skolen

Dit barn gør sit bedste, men arbejdshukommelsen bliver belastet, når den ikke fungerer ordentligt. Når arbejdshukommelsen er overbelastes, så slår den faktisk fra. Slut-prut, makker, du kan glemme det, jeg husker ikke mere i dag, nixen-bixen Mutter Fit. Det gør den for at give hjernen ro og stoppe belastningen. Endnu flere forsøg på at huske det samme hjælper ikke, det medfører bare endnu mindre motivation for at lære noget som helst.

Så sidder dit barn der ved skrivebordet og skal prøve at huske, hvordan man plusser 10’er venner og er blank som et stykke papir. Det er hårdt for et skolebarns selvværd at opleve dag efter dag. Forestil dig at pakke skoletaske og vide, at alt indholdet bare er volapyk, som alle andre åbenbart forstår. Så har man ikke rigtig lyst til at gå i skole, vel?

Skolepige med nedsat arbejdshukommelse, der pakker taskeSkolepige med nedsat arbejdshukommelse, der pakker taske

Hvad jeg skal gøre, hvis mit barn har svækket arbejdshukommelse?

Hvis dit barns pædagoger eller lærere taler om, at dit barn har svært ved at huske og måske har nedsat eller svækket arbejdshukommelse, så tag den med ro. Det er ikke en diagnose. Det er ikke en medicinsk hjernefejl, der vil give dit barn problemer resten af livet. Hold fast i, at der er en hel masse andre ting, dit barn er drøngod til, og det her er så bare ikke lige spidskompetencen. Det er ikke dit barns nye identitet.

Det er nærmere et karaktertræk, som i disse moderne tider kan betyde, at du skal hjælpe dit barn lidt på vej for at øve arbejdshukommelsen. I andre miljøer eller samfundsformer anvendes den type hukommelse ikke så ekstensivt som i det, der findes i børns skoler, og så ville det muligvis ikke være et problem. Men der er ingen tvivl om, at den måde, børn forventes at lære på i skoler, i høj grad er lagt an på arbejdshukommelsen.

Det kan føre til nederlag, når dit barn har svært ved at huske tabeller, regnearter og regntøjet, man skal huske at have med i morgen. Heldigvis er det sådan, at langt de fleste børn vokser fra problemet af sig selv. Men i de år, hvor det driller, kan dit barn opleve så mange nederlag, at motivationen for at gå i skole mindskes på en ikke ret heldig måde. 

Så selvom du ikke skal blive helt slået ud og tænke udredning og diagnoser, så kan du med god grund tage det alvorligt og undersøge, hvordan du hjælper dit barn, så det bliver en dejlig ting at lære nyt og gå i skole.
Det kan du nemlig godt. 

Arbejdshukommelsen kan nemlig trænes, så dit barn vænner sig til at huske mere og mere af alle de der små fakta. 

Hvis du gerne vil hjælpe, så er der flere ting, du kan gøre. 

Sådan træner du arbejdshukommelsen hos dit barn

Der findes flere forskellige måder, du kan hjælpe dit barn med svækket arbejdshukommelse.
I kan øve jer i at huske små ting i hovedet. Korte "trin-for-trin vejledninger" (den slags, du læste om i afsnittet om, hvordan det føles at have svækket arbejdshukommelse), som I kan øve jer på udenfor miljøet i skolen eller institutionen. Så frygter dit barn ikke at begå fejl eller have svært ved at huske foran de andre børn og måske også de andre voksne. Tryghed er sammen med motivation meget vigtig for, at dit barn kan forbedre arbejdshukommelsen.

  • Prøv at lade dit barn huske 3 ting, I skal købe ind. Bare 3 - skriv resten ned på indkøbslisten. Eller 2 ting, der skal gøres, når man kommer hjem fra skole. Eller 2 af familiemedlemmerns fødselsdage. Giv små huske-opgaver i helt enkelt format.
  • I kan lege en leg, om at huske tings placering, som ofte bliver en yndlingsleg for børn helt ned til 3 år og op til 6-7 år. Vælg sammen med dit barn 3 ting. Det kan være altmuligt, der er på størrelse med noget, du kan have i hånden. Gerne nogle ting, dit barn elsker såsom en bamse, en hoppebold og en flot kop med Buzz Lightyear på. Nu gemmer du de 3 ting i stuen, mens dit barn undrende kigger på. Dit barn skal se, hvor du gemmer tingene. Nu skal du så snurre dit barn 3 gange rundt om sig selv, og så skal dit barn prøve at finde de 3 ting igen. Det lyder enkelt, men det kan være en sjov måde at udfordre evnen til at huske både hvad de 3 ting er, og hvorhenne de er placeret.
  • Lær dit barn strategier til at dele opgaver op i mindre, overskuelige dele. Lad de dele, der ligger til sidst, være gemt væk, indtil de første er gennemført. Det kan fx være, at en hel side fuld af plusstykker får dit barn til at rulle øjnene helt om i nakken og ligesom smelte ned af stolen, glide hen ad gulvet og hen foran TV'et. 
    De mange regnestykker er en uoverskuelig opgave! Hjælp dit barn ved at dele skoleopgaverne op i små dele. Det er alt for svært at overskue en hel side fuld af opgaver.
    Deler du siden med fx plusstykker op i mindre dele med 3 regnestykker ad gangen, er det nemmere at få et overblik over, hvad man nu skal gøre. Lad de andre regnestykker være gemt væk, indtil de første er gjort. Strategien med at dele større opgaver op vil hjælpe dit barn i mange situationer, så øv dit barn i at identificere de enkelte trin i en længere opgave som fx at gøre sig klar til skole eller stave til et ord.
  • Syng rim og remser, prøv at øve jer i at huske sangtekster, når I kører bil eller vasker op. Øv jer i at tælle til 10 på andre sprog eller sige “Dav, jeg hedder Niels” på andre sprog. Små skridt, ikke lange bidder. Sprog er en virkelig god måde at træne arbejdshukommelsen på, og forskning viser, at flersprogede børn har bedre arbejdshukommelse end børn, der kun taler deres modersmål.
  • Vær tålmodig. Og lidt mere tålmodig. Vis, at det er helt i orden at skulle gøre noget mange gange og glemme ting. Fortæl åbent om, når du i løbet af en dag glemmer ting eller gør noget forkert, som du kan blive bedre til. På den måde gør du det mindre farligt ikke at være verdensmester i alt på 2 sekunder og være glemsom. Din egen arbejdshukommelse kan sikkert også slå fra indimellem, så tal om at glemme nøgler, fødselsdage og at komme på arbejde med affaldsposen i stedet for din taske i hånden af bar morgenforvirring. Eller at møde på kontoret iført hjemmesko, fordi du glemte at skifte.
  • Gentag de samme handlinger og skab rutiner i løbet af dagen. Så bruger dit barn ikke plads i hukommelsen til at lære nyt hele tiden og kan i stedet bruge arbejdshukommelsen på at huske alt det nye, der er sket ovre i skolen. Den ro, som rutiner giver, vil dit barn have gavn af. 

Hvilke redskaber og legetøj er godt til børn med svækket arbejdshukommelse?

Legeakademiet har nogle forskellige typer af redskaber og legetøj, som vil hjælpe dit barn med nedsat arbejdshukommelse. 

  1. Du kan fx lære dit barn de mest brugte 120 ord i det danske sprog. Når de 120 ord er lært udenad, vil dit barn kunne bruge læse mange bøger uden problemer. Ca 50% af alle ord i danske bøger er disse 120 mest almindelige ord, så når de sidder fast i arbejdshukommelsen, så skal dit kan kun bruge krudt på at læse de andre ord. De 120 ord vil blive læst og forstået uden videre. Vi har fx læringskort med de mest almindelige 120 ord, et tæppe med 120 ord, aktivitetsbøger, spil og dækkeserviet med dem. 
  2. Det er også en stor fordel at automatisere tal, så dit barn via gentagelser lærer at kunne tal uden at skulle følge hele den lange, mentale trin-for-trin vejledning hver gang.
    Øv de små tabeller. I kan øve jer ved at bruge snørrekort, tabeltæppe, faktaplakater med tabeller, tumletabeller fra bObles eller et af de mange andre tabel produkter, vi har her i shoppen. Vi har også læringsspil og puslespil med fokus på at lære de små og store tabeller udenad. Find dem her i udvalget om tabeller.
  3. Leg "Kims leg" med ting, dit barn synes er sjove. Kims leg går ud på at finde 10 ting og gemme dem under et klæde. Nu løfter du klædet og lader dit barn kigge på tingene i fx 1 minut. Så skal dit barn vende hovedet væk, og så fjerner du en ting. Nu må dit barn kigge igen, og så gælder det om at huske, hvilken ting, der mangler. Du kan bruge alle små ting, hvad du kan finde i huset, i haven - eller fx disse små dyr.
  4. Endelig er det en god ide at bruge kroppen til at huske med. Dansekoreografier er super gode her, så dyrk internettet for at finde koreografier, som I kan lære udenad. I kan også lege Kongens efterfølger hver eftermiddag inden maden og prøve at huske, hvad der bliver gjort af bevægelser. 

Det kan også være en god ide at finde inspiration i Gonge Insights artikel om at træne arbejdshukommelse med deres geniale Floorsurfer. Her kan du læse om, hvordan dit barn kan øve sig i at fastholde information, mens muskel-ledsansen og motorikken arbejder.

Du kan læse artiklen her på vores blog

Du kan også søge råd hos dit barns pædagoger eller hos skolens psykomotoriske konsulent, der vil have gode ideer til at træne arbejdshukommelsen. 

Tak, fordi du læste med. 

Kilder: Børn, læring og arbejdshukommelse af Susan E. Gathercole og Tracy Packiam Alloway, Dansk Psykologisk Forlag 2009, Wikipedia, Folkeskolen.dk, Videnskab.dk