Grønnere valg: Sådan arbejder Legeakademiet med bæredygtighed

Grønnere valg: Sådan arbejder Legeakademiet med bæredygtighed
15. januar 2025

Sådan arbejder Legeakademiet 
med bæredygtighed

Vi vil gerne gøre det nemmere for forældre at købe legetøj, der påvirker både børnene selv og børnenes klode på en positiv måde.

Vi spørger ofte vores leverandører, legetøjsproducenter og faglige eksperter om, hvordan en gåbil, en terapidukke eller noget andet legetøj stimulerer forskellige kompetencer, så vi kan vejlede vores kunder ordentligt. Den ordentlighed præger hele vores brand. Derfor er det også den grundighed, vi arbejder med bæredygtighed på.

Som virksomhed skal vi altid kunne omstille os til nye krav fra samfundet, lovgivningen og vores kunder, og vi klør på med al den entusiasme, som vi driver legetøjsforretning med hver eneste dag og har gjort det siden 2005. Undervejs har vi lært om både ftalater, batterierklæringer, coronasikkert legetøj og GDPR. Vi ved, at vi kan blive kompetente i bæredygtighed også, selv med et par knubs undervejs. Ligesom når et barn får en hudafskrabning på knæet, men lærer at cykle til sidst. 

Det handler både om at finde ud af, hvad vi som virksomhed har som fokus i forhold til bæredygtighed, hvad vi brænder for at gøre, hvad vi SKAL gøre rent juridisk, hvad vi har råd til at gøre økonomisk, hvad vi evner at gøre, og hvad vores kunder gerne vil have. 

Vi vil dele vores proces mod øget fokus på bæredygtighed her på siden. Vores sejre og vores snublerier. Vores nyheder og hvad vi lærer undervejs. Vi gik i gang i 2023, og du kan læse om, hvor langt vi er kommet med processen herunder.

Legeakademiets grønne mål i 2025:

Legeakademiets bæredygtighedsstrategi: Grønnere valg

  • Bredt udvalg af legetøj, hvor bæredygtighed er i fokus:
    Legeakademiet tilbyder et sortiment af legetøj og læringsredskaber, der er fremstillet med fokus på bæredygtighed og miljøvenlighed. Kunderne kan selv vælge, hvilke bæredygtighedsfremmende egenskaber der er vigtigst for dem, såsom produktionsland, CO2-udslip eller genanvendelighed, ved hjælp af filterfunktionen “Grønnere valg” på hjemmesiden.
  • Fremme ærlighed og åbenhed i legetøjsbranchen om bæredygtighed:
    Legeakademiet arbejder på at påvirke legetøjsbranchen til at være ærlig og åben om bæredygtighedsaspekter ved deres produkter.

    Vi opfordrer til transparent information om materialer, produktionsmetoder og miljøpåvirkning for at hjælpe forbrugerne med at træffe informerede valg. Vi samarbejder også med interessenter og branchefæller for at fremme bæredygtighedsstandarder og skabe bevidsthed om vigtigheden af ​​bæredygtighed i hele legetøjsindustrien.
  • Samarbejde med Plant et træ:
    Legeakademiet støtter organisationen Plant et Træ ved at donere 12.500 kr årligt til træplantning. Kunderne har også mulighed for at bidrage til at gøre Danmark grønnere ved at donere et træ på vores hjemmeside.
  • Reduktion af ressourceforbrug:
    Vi arbejder på at minimere vores eget ressourceforbrug ved at være bevidste om, hvad der går ind i og ud af vores døre, og vi anvender genanvendelige materialer, når det er økonomisk muligt for os. 
  • Fremme af genbrug og cirkulær økonomi:
    Legeakademiet opfordrer kunderne til at bidrage til cirkulært forbrug.

    Vi hjælper kunderne med at finde legetøj, der er designet med lang holdbarhed i tankerne, hvilket bidrager til at reducere behovet for hyppig udskiftning og fremmer en bæredygtig forbrugskultur. Vi tilbyder legetøj, der er lavet af kvalitetsmaterialer og er konstrueret til at modstå slid og være i brug i længere tid. Og vi vejleder om, hvordan man kan forlænge legetøjets levetid og i sidste ende affaldssortere, så ressourcerne forbliver i cirkulation.
  • Sammenlignelig information om legetøjet: 
    Vi fortæller, om hvert eneste stykke legetøj har egenskaber, der gør, at legetøjet er blandt de 30% bedste i sin kategori på udvalgte bæredygtighedsparametre. Skriver vi, at en gynge er slidstærk, så er det fordi, at gyngen hører til dem af vores gynger, der er mest slidstærke. Vi baserer denne vurdering på vores mange års kendskab til markedet, leverandører, produktionsmetoder, materialer og legetøj, eller på data fra leverandørerne.

    Vi arbejder intenst på at imødekomme juridiske krav om sammenlignelig dokumentation og at stille den til rådighed for kunderne. Vi ønsker at gøre det muligt for vores kunder lægge deres penge der, hvor de mener, at det passer bedst til deres personlige overbevisning ud fra et informeret grundlag.

Legeakademiets grønne mål 1: Ingen floskler, ingen greenwashing

Vi vil ikke komme med flotte ord og tomme løfter, og det kræver meget tid at få helt styr på, hvad alle de forskellige betegnelser om "bio"-dit, "eco"-dat og "naturlige materialer uden kemi" egentlig dækker over. Når du køber legetøj hos os, så vil vi gerne have, at du kan træffe et kompetent og informeret valg, både om legetøjets funktion og dets bæredygtighed. Derfor har vi ryddet gevaldigt ud i alle de betegnelser, der lige nu bliver brugt i forhold til miljøvenlighed, bæredygtighed og naturlighed overalt. 

EU har streng lovgivning mod falsk markedsføring, som sikrer forbrugerne mod legetøjstitler og -beskrivelser, der lover mere, end de holder. Men den lovgivning findes ikke i mange andre dele af verden, og det er ikke alle, der lever op til den. Derfor gør vi os meget umage med at tage kritisk stilling til alt det, der står på emballagen af det legetøj, vi sælger og ikke gengive falsk markedsføring af ”grønne” budskaber såsom ”naturlig leg”, ”Fri for ftalater” og ”Vi leger verden grønnere”.

Man skal nemlig gøre det, man siger, man gør. Ligesom vores kunder skal få det, de tror, at de køber.

Mål i 2025

At effektivisere indhentning og kommunikation af dokumenterbare miljøindsatser fra leverandører og producenter af legetøj

Mål i 2024

At slette alle beskrivelser af legetøjs indhold og materialer, som ikke længere er relevante, eller som giver et falsk indtryk af, hvad legetøjet er lavet af. 

Metode

Opgradere procedure ved indkøb af legetøj og sikre kendskab til EU-lovgivningen i alle led af indkøb/oprettelse/kommunikation og salg af legetøj

Status april 2025

Vi bruger mange ressourcer på at kræve af vores leverandører, at de overholder markedsføringsloven i forhold til falsk markedsføring. Vi undersøger via Dansk Erhverv og juridisk rådgivning, hvordan vi kan få hjælp til den informationsopgave.

Vi sætter pris på dialog med vores leverandører om, hvad de må og ikke må skrive på emballagen af legetøjet, men vi vil hellere bruge vores tid på det, vi er sat i verden for at gøre: nemlig vælge og sælge legetøj, der leger børn klogere. Det er ikke vores opgave som virksomhed at sikre kendskab til lovgivningen, så vi håber på indsatser fra officielle instanser, der sikrer dette.

Status januar 2024:

Vi har gennemgået alle vores produktbeskrivelser første gang, og vi har slettet virkelig meget. Vi har opdaget, at den måde, vi søger efter problematiske ord på, kan have huller, så der dukker stadig enkelte ord op. Vi sletter fortsat. 

Eksempler på ord, vi har slettet: 

  • Fri for ftataler. Dette var noget nyt for 10 år siden, da man opdagede at ftalater, som er en plastblødgører, er problematiske for børns sundhed. Der er sidenhen kommet lovgivning på området, så det giver ikke længere mening at skrive, at fx en bold er uden ftalater. For det er de allesammen.
  • Fri for skadelig kemi. Alle indholdsstoffer er kemiske, også citronsaft, vand og majsstivelse. Om noget er skadeligt, kommer ganske an på sammensætningen af den kemiske cocktail, det enkelte menneske udsættes for. Hvis man er allergisk, kan der være helt andre krav til, hvad der er skadeligt. VI oplyser om indholdsstoffer, men vi afgør ikke, om noget er skadeligt elelr ej. Vi sørger for, at alt vores legetøj lever op til dansk lovgivning for legetøj, og blot ved det er kravene meget skrappe.
  • Naturlig. At noget er naturligt, bliver ofte fremsat som modsætning til noget, der er kemisk eller menneskeskabt. Men det giver en falsk form for tryghed. At noget er naturligt, er ikke en kvalitetsbetegnelse. Der findes mange naturlige ( i forståelsen "rå" eller "som man kan finde den i naturen") ting, der potentielt er skadelige for mennesker.
  • Øko, eco, organisk. Alle disse udtryk er vanskelige at finde rundt i, for de betyder noget forskelligt i forskellige lande. I Danmark må man kun kalde noget økologisk, hvis det har en certificering. Det vil sige, hvis man kan bevise, at der ikke er brugt sprøjtemidler i produktionen. Det kræver et "ø-mærke". Hvis en vare har den eller en tilsvarende økologisk, officiel certificering, så skriver vi, at den er økologisk. Ellers gør vi ikke. Også selvom der står "ECO" på emballagen. Det er ofte en falsk varebetegnelse, som desværre er tilladt i store dele af verden.
  • Fri for/uden..... Når en vare påstås at være uden fx silikone, parfume og BPA, kan det give en fornemmelse af, at det sørme nok er god kvalitet. Men ofte smækkes de ord på varer, hvor man alligevel aldrig ville putte de tilsætningsstoffer i. Vi har fx set dukketøj og fiskenet, hvor der stod, at de var uden parfume. Hvis der er en særlig årsag til, at en vare er produceret uden fx parfume - det kan være i badesæber til børn - så skriver vi det. Ellers gør vi ikke.
  • Bæredygtig. En vare kan ikke bare være bæredygtig. Det kommer an på, hvordan man mener, at den er bæredygtig. Det kan du læse mere om nedenfor.
    Kort sagt, så er det imod lovgivningen af skrive, at en vare er bæredygtig, med mindre man kan dokumentere påstanden med en livscyklusanalyse for varens materialer, produktion og transport. Det er meget vanskeligt.
    Hos os kan du vælge, om en vare skal være bæredygtig på en bestemt måde. Det kan fx handle om, om den er produceret tæt på, om virksomheden udviser socialt ansvar, eller om den har en certificering. Så ved du, om den er bæredygtig på bestemte måder. 
  • En særlig bemærkning om "ECO". Vi producerer ikke selv legetøj. Vi køber det enten hos dem, der laver det, eller hos leverandører og distributører i EU, der køber legetøjet rundt om i verden. Når legetøjet lander hos os, har det fået et engelsk navn allerede. Nogle gange hedder fx en gåvogn noget med "ECO" i navnet. Det hedder den, fordi den har en eller anden særlig egenskab, der gør den lidt mere bæredygtig end andre gåvogne. Den er måske lavet af genanvendt plastik eller af træ fra bæredygtigt skovbrug. Der er ofte en anden gåvogn fra samme brand, der ikke hedder "ECO", og som er af konventionelle materialer. Typisk er "ECO"-varianten lidt dyrere.

    Men at kalde noget "ECO" er på en måde greenwashing, for det betyder jo ikke noget i sig selv. Hvad er "ECO"? Det er ikke økologisk, som man måske kommer til at tro. Vi vil gerne undgå at kalde noget for "ECO". Men når det indgår i navnet, løber vi ind i det problem, at vores system ikke kan håndtere alt for lange titler på legetøjet. Vi kan ikke skrive "Genanvendt plast" i navnet. Så lige nu er vi nødt til at blive ved med at bruge "ECO" i de fleste tilfælde. Vi vil så gøre os umage for at skrive i beskrivelsen af legetøjet, hvorfor det hedder "ECO", og hvorfor det adskiller sig fra de andre varianter af samme form for legetøj. 

Legeakademiets grønne mål 2: Bruge certificeringer

Når en legetøjsproducent gør en særlig indsats for at producere legetøj på en mere bæredygtig måde, kan man ansøge om en officiel certificering. Det er en objektiv mærkningsordning med faste krav, der skal kunne dokumenteres videnskabeligt af eksterne auditører. Man skal som virksomhed leve op til strenge krav, som er fastlagt af den certificering, man ansøger om.
Eksempler er Svanemærket, FSC og GOTS.

Når en kæphest eller en gynge har en certificering, bliver det meget lettere for os som virksomhed og dig som kunde at gennemskue, om legetøjet har en målbar bæredygtighedskvalitet i forhold til, hvis en producent bare siger "Vi er bæredygtige og miljørigtige".

Der er en hel masse certificeringer på globalt plan, og det er virkelig svært at finde rundt i, hvad de forskellige certificeringer faktisk betyder.

Derfor vil vi i 2025 oprette et leksikon over certificeringer, så man kan se, om bilbanen eller dukken har en eller flere certificeringer, og læse om, hvad det betyder helt konkret.

Mål i 2025

Finde ud af, hvilke certificeringer, der er mest relevante at fortælle om, og gøre det teknisk muligt.

Mål i 2024

Fortælle kunderne om vores filtre og anvende dem konsekvent.

Mål i 2023

Udvikle filter om Grønnere valg.

Metode

  • Automatisere indhentning af oplysninger om certificeringer
  • Få viden om, hvad certificeringerne vil sige konkret
  • Kommunikere denne viden via et certificeringsleksikon, som man kan linke sig til fra legetøjsbeskrivelserne

Status april 2025

Vi har automatiseret indhentningen af oplysninger om certificeringer, og vi udvider løbende med flere certificeringer, efterhånden som vi opdager nye.

Vi er ved at oprette et leksikon og gøre os kloge på, hvad hver enkel certificering vil sige. Når leksikon'et er i luften, vil man fra en legetøjsbeskrivelse kunne se, om legetøjet har en eller flere certificeringer. Man vil kunne klikke på et link, der fører over til leksikon'et og til mere information om, hvad den enkelte certificering betyder konkret.

Status januar 2024

Vi har udviklet filtrene om Grønnere valg, og de ligger lige ved siden af filtrene om "alder", "funktion" og "pris". Vi har skrevet ud til ca 80 leverandører og har fået svar fra ca 70 %. Vi skriver fortsat ud og implementerer i år, at disse spørgsmål er en del af vores leverandørkontrakter, så alle skal svare, når vi indleder et samarbejde eller genforhandler kontrakter. Det sker årligt. Vi har kodet de nye informationer på ca 4000 forskellige legesager. Det hele er oversat til tysk, finsk, norsk, svensk og hollandsk, da vi også har webshops i 5 andre lande. 

Vi oplever stor variation i, om vores leverandører er begejstrede, forbavsede eller ligeglade med vores spørgsmål om bæredygtighedsdata. Der er i 2024 ny, gældende EU-lovgivning, som forpligter alle virksomheder til at have styr på deres bæredygtighedsdata, og det ser vi frem til, at alle i branchen lever op til.

Da vi har mange leverandører fra ikke-EU lande (fx også fra Storbrittanien), så skal de orientere sig grundigt i lovgivningen, hvis de skal blive ved med at sælge legetøj til os. Det gør de ikke altid af sig selv.

Vi lancerer en kampagne på vores forskellige kanaler, hvor vi fortæller om vores filtre, og vi vil også fortælle vores leverandører om dem.

Legeakademiets grønne mål 3: Fortæl om materialer

Vi har i mange år gjort det til en æressag at kunne fortælle vores kunder, hvad vores legetøj er lavet af. Der er større og større forventninger til viden om materialer, samtidig med, at der er større og større forvirring om fordele og ulemper ved træ, ABS-plast, metal og så videre.

Vi vil gøre det nemt for vores kunder at indhente konkret viden om, hvad legetøjet er lavet af, hvordan det vedligeholdes, og hvordan det skal behandles, når det ikke kan bruges længere.

Mål 2025

Oprette et lettilgængeligt materialeleksikon på vores webshop

Metode

  • Omskriv vores interne materialeleksikon til noget, vi kan præsentere for kunderne
  • Definere, hvordan vi skal dele leksikonet

Status april 2025

  • Vi færdiggør leksikon'et og overvejer, hvordan vi skal lægge det på vores hjemmeside

Legeakademiets grønne mål 4: Kompetenceudvikling

Vi startede på totalt på bar bund mht bæredygtighed. Udover at være almindeligt interesseret i at passe på kloden og os, der bor her, så havde vi til at begynde med ikke et bæredygtighedsfagligt udgangspunkt blandt medarbejderne. Vi er i løbet af årene blevet skarpere, og nu, hvor Legeakademiet har haft en bæredygtigtighedsstrategi i nogle år, holder vi os opdateret via Dansk Erhverv og Erhvervshusene.

Ansvaret ligger hos Communication Manager Kristina Hobbs (også kendt som Tante Plante, Tante Grøn og Tante Tekst) sammen med Contentspecialist Emilie Lønholm (også kendt som Tante Robot, da hun er vores ekspert i robottekst, automatiserede processer og SEO-optimering).

Mål 2025

 

Fortsat følge udviklingen.

Mål 2024

Overvåge udviklingen af ny lovgivning løbende.

Mål 2023

At blive kompetente nok til at lave en bæredygtighedsstrategi og afklare, om vi skal lave en intern bæredygtighedsrapport. 

Metode

Afsøge alle kilder til viden. Vi har været i et fint sparringsforløb hos Hovedstadens Ervhervshus, vi har deltaget i interviews med Børsen og Dansk Erhverv, og vi har søgt viden hos Forbrugerombudsmanden, faglige organisationer, EU, Miljøstyrelsen, Plast.dk og et væld af andre steder. 

Status april 2025

Vi deltager fortsat i webinarer, læser nyhedsbreve og opslag samt holder os løbende opdateret om udviklingen indenfor både ambitioner og lovgivning på bæredygtighedsområdet.

Status januar 2024

Vi har afsluttet og evalueret forløbet hos Hovedstadens Erhvervshus. Vi har formuleret bæredygtighedsstragegien. Vi har også afgjort, at Legeakademiet vil afklare udvalgte punkter af den bæredygtighedsrapportering, som alle større virksomheder vil blive pålagt at lave indenfor få år, selvom vi ikke er store nok til at kunne pålægges det krav. Denne side om bæredygtighed er et af dem.

Vi følger via Dansk Erhverv med i udviklingen af nye krav. 

 

Legeakademiets grønne mål 5: Grønne budskaber

Vi vil gerne fortælle kunder og leverandører positive og konkrete historier om alle de små og meget inspirerende aktivist-virksomheder, som hver eneste dag tænker nye, modige tanker og fører dem ud i livet. De kan inspirere os andrer til at træffe mere bæredygtige beslutninger.

Vi kender flere små ildsjæle i hele verden, og vi vil meget gerne fortælle om dem. Vi kender også til store virksomheder, der har flere muskler at spille med, og dem vil vi også gerne fortælle om. Men det gør de ofte allerede vældigt godt selv, så vores fokus bliver nok på de mindre til at starte med. 

Vi vil både fortælle disse positive historier om fokus på bæredygtighed for at informere kunderne om, hvad det egentlig vil sige i praksis at producere legetøj på en mere bæredygtig måde, og for at påvirke vores producenter og leverandører rundt om i verden til at turde tænke bæredygtighed ind i deres metoder.

Måske spare lidt på plastikstrips, når de pakker legetøjet ind. Måske sy dukketøjet af plantefibre. Måske genanvende al deres rest-plast. Måske holde høns, som kan spise alle deres rester fra kantinen. Måske sætte vindmøller eller solceller op. 

Mål 2025 

Fortælle om udvalgte leverandører, der har unikke måder at arbejde med bæredygtighed på, eller som har gjort en særlig indsats for at bevare jordens ressourcer.

Mål 2024

Fortælle om vores sponsorat af og samarbejde med Plant et Træ.

Metode

Finde de gode historier, måske 6 cases, blandt vores eksisterende leverandører. Hvordan skal de formidles? 

Status 2025

Vi har udvalgt en række gode historier, som vi glæder os til at dele i 2025.

Status januar 2024

Vi har nu et samarbejde med den danske NGO Plant et Træ, som vi årligt donerer 14.500 kr om året til. Derudover kan vores kunder også donere 30 kr svarende til ét træ, som kan tillægges deres interaktive kurv, når de køber legetøj. Det kan man gøre her. Vi har også skrevet en side og et blogindlæg om samarbejdet, og der er en hel side med herligt legetøj, der er målrettet forældre til en lille klimaaktivist.

Vi mangler stadig at udvikle en funktion på shoppen, så kunderne kan købe et træ ved check-out. Det er på tegnebrættet i 2024. Når den er klar, fortæller vi om det.

Følg med her på siden og læs om de kommende mål og alt det, der hver måned sker på bæredygtighedskontoret hos Legetanterne

Herunder skriver vi små opdateringer om alt det, vi arbejder med lige nu. Noget bliver til kommende mål, andet bliver ikke. 

April 2025:

Certificeringer:

Det næste skridt er at gøre det nemmere for både os selv og kunderne at kunne sammenligne legetøjs bæredygtighedskvaliteter med hinanden. Det har vi tænkt os at gøre ved at benytte os mere af officielle certificeringer. Vi vil i højere grad spørge til legetøjets certificeringer, og vi vil gøre det tydeligere, når en dukke eller et logikspil har en certificering. 

Der er kommet stramninger af EU-lovgivningen på området, og Forbrugerombudsmanden har udgivet en knivskarp vejledning om miljømarkedsføring. Vejledningen er propfuld af eksempler på, hvad virksomheder gør rigtigt og forkert i forhold til miljømarkedsføring, og vi er faktisk selv med et par steder - heldigvis som positive eksempler.
Man skal som virksomhed stadig holde tungen meget lige i munden, når man siger noget om bæredygtighed, natur, miljø og "fri for....."-anprisninger. 
Det er der stadig mange, der ikke er klar over eller er ligeglade med. 
Med certificeringer, som man som virksomhed kan anmode om at blive godkendt til, er der objektive kriterier at leve op til. Så ved man præcis, hvad der gør den ene legesag mere eller mindre bæredygtig end den anden på helt specifikke parametre. 
Der er sket en kolossal opblomstring af certificeringer, så det er en stor opgave at holde styr på dem. Vi har kastet os ud i det og ser frem til at kunne fortælle mere om legetøjets certificeringer på Legeakademiets webshop. 

Materialeleksikon:

Vi har i flere år arbejdet på et opslagsværk, hvor man kan finde oplysninger om materialer. Der skal stå, hvad PE-plast er sammenlignet med ABS-plast, hvordan man genanvender polyrattan, og hvorvidt silikone er allergivenligt eller ej. Alle mulige detaljer om de materialer, vores legetøj er lavet af, og som vi efter mange år i branchen ved, at mange kunder spørger til. 
Dette materialeleksikon vil vi gerne lægge online i 2025, så kunderne selv kan søge yderligere informationer. Leksikon'et skal lige have en sidste opdatering i forhold til, hvordan materialerne skal affaldssorteres for at sikre maksimal genanvendelse. Når det er på plads, og når vi har fundet ud af en brugbar måde at lægge det på webshoppen, kan vores kunder nemt bruge det. 

August 2024:

I denne måned har vi måtte slette 3 af vores unikke Grønnere valg parametre. Dem, man kan vælge at sortere legetøj med, i dropdown-menuen på vores webshop. Vi har slettet "Klimakompenseret", "CO2-neutral" og "Ekstra slidstærk".

Det er både trist og dejligt.

Trist, fordi vi har lagt meget arbejde i at indhente disse informationer om legetøjet, skrive teksterne og oversætte dem på 5 sprog og beskrive betydningen af dem i tekster rundt omkring på hjemmesiden og i vores markedsføring. Nu skal alt det laves om.

Trist, også fordi der er mange virksomheder, der gør et stort arbejde for at kunne donere penge til klimakompensation (fx til skovrejsning eller cirkulær energiprduktion i udviklingslande), og det kan vi ikke længere fortælle om på denne overordnede. måde

Man skal som kunde vide præcis, hvor meget klimakompensationen kompenserer for, og hvordan det sker, så den information kan sammenlignes med andre legesagers påstand om klimakompensering. Det samme gælder CO2-neutralitet. Der skal være præcis dokumentation for påstanden om neutralitet. 

Det er ikke tilladt, at der står CO2-neutral på en pakke tusser, hvis regnestykket ikke er, at der i hele den tuspakkes livscyklusanalyse udledes det samme eller mindre CO2, end der bindes. Ofte er regnestykket i stedet, at virksomheden køber klimakompensation ved at bidrage til plantning af fx 2 mio træer i Angola om året, som så binder så meget CO2, at det overstiger den CO2, som tusserne udleder. Men det er ikke lig med CO2-neutralitet.

Klimakompensation kan ikke købe, at man må markedsføre sin vare som CO2-neutral.

Slidstyrke som parameter har vi baseret på vores mange års erfaring i legetøjsbranchen og indgående kendskab til det legetøj, vi sælger. Vi ved, at nogle legesager kan holde i mange år. Det skal vi nu kunne dokumentere kvantitativt, altså med tal. Det kan vi ikke, da det er baseret på vores subjektive oplevelser med legetøjet og på, at vi er til at stole på. Det er ikke tilstrækkeligt længere.

Først skal der være dokumentation, og dernæst skal der være gennemsigtighed for at muliggøre sammenlignelighed med andre lignede legesager. Som webshop er det vores ansvar at sørge for, at disse informationer er korrekte for det legetøj, vi sælger. Det ansvar har vi ikke kræfter til at løfte, da det endnu er meget få leverandører og legetøjsfabrikanter, der kan levere tilstrækkelig gennemsigtig dokumentation. Så vi må udelade det indtil videre.


Det er dejligt, fordi det overordnet betyder, at det bliver sværere at snyde med grøn markedsføring. Man kan ikke bare sige, at en gynge eller en legetøjsbil er bæredygtig eller CO2-neutral, man skal kunne bevise det, man siger.

Hvis en legetøjsfabrikant køber klimakompensation, der svarer til 35 % af den CO2, de udleder, skal de skrive det præcis sådan. Så er klimakompensationen faktisk en velgørende aktivitet. De firmaer, der klimakompenserer for fx 70 %, kan skrive det, og så få tilsvarende mere anerkendelse for det.

De firmaer, der gør en masse for at øge bæredygtigheden i deres produktion, kan nu få den rigtige opmærksomhed på det, og alle dem, der buldrer med tomme tønder, bliver straffet for deres greenwashing. Kunderne får mere sikkerhed, og den helt store vinder bliver forhåbentlig klimaet, som vi allesammen kommer til at tage mere hensyn til, når bæredygtighedstiltag bliver en måde direkte at sammenligne legetøj på.

Januar 2024:

Glimmer-lovgivningen (se nedenfor) viste sig at udmønte sig i noget, vi her på kontoret har kaldt "Glimmer-gate" efter en vis anden episode i sidste århundrede, der også involverede en kontorbygning.

For det er slet ikke nemt at fjerne alt legetøj med glimmer, som vi ellers havde tænkt os. Og som vi også forsøgte på.

Det er ikke sådan, at vi har et glimmer-leksikon eller en glitrende hylde, hvor alt legetøj med glimmerstøv står. Vi fjernede alle de varer, vi kunne huske havde glimmer i. Derefter gennemgik vi de leverandører, hvor vi var sikre på, at der nok var nogle glimmervarer i.

Men efterhånden er der kunder, der fx opdager et krea-sæt med løst glimmer i. Som du sikkert selv har oplevet, har glimmer det med at snige sig ind og gemme sig de mest utrolige steder. Og så henvender de kunder sig og spørger, om det mon er lovligt.

Lovgivningen er jo, at vi gerne må sælge varer med løst glimmer, som vi allerede har på lager. Der må ikke produceres mere, men dem, der allerede er fremstillet, må gerne sælges. Vi har så besluttet ikke at sælge dem.

Vi har allerede købt dem, og vi mister mange penge på ikke at sælge dem. Vi har derfor spurgt producenter og leverandører, om vi kan returnere varerne og få vores penge tilbage. 
Det er nogle af dem gået med til, andre ikke.

Vi må erkende, at vi ikke har opdaget alt legetøj med glimmer i, så vi hører gerne fra dig, hvis du opdager noget. Så fjerner vi det legetøj fra webshoppen. 

Vi forhandler stadig med dem, vi har købt legetøjet af, for vi er nødt til at begrænse vores tab.

Vi har som legetøjsbutik og ikke legetøjsproducent ikke været informeret om kommende forbud mod glimmer. Derfor har vi ikke kunnet begrænse antallet af legetøj med glimmer i på forhånd.
Vi er faktisk skuffede over, at en del af vores leverandører ikke har delt denne information med os, da vi aftalte indkøb af legetøj i 2023 med dem. Vi ville gerne have undgået at brænde inde med tonsvis af legetøj med glimmer i.

Vi sørger naturligvis for, at legetøjet med glimmer ikke bliver smidt ud, men at glimmeret bliver fisket ud af pakken, så legetøjet kan blive leget med. Det håber vi også, at andre gør.

I forhold til ny miljølovgivning håber vi, at der fremover både bliver taget hånd om producenter, forhandlere og kunder, så ny lovgivning ikke koster nogen af dem store udgifter til varer, der pludselig ikke er lovlige længere. "Glimmer-gate" kommer til at koste os dyrt. Vi bakker op om miljøhensyn og bifalder udfasningen af engangsplast i alle materialer, men det er ikke fair, at en niche-webshop hos os skal betale så dyr en pris.

En sidste nyhed om glimmer er, at mange er begyndt at fremstille en slags glimmer-slim, som dit barn med fingrene kan sprede på en overflade. Slimen bliver helt klar, når den er tør, og så sidder glimmeret fast. Så undgår vi løst glimmer. Men glimmeret er stadig produceret på præcis samme måde og opfører sig præcis på samme måde, når det bliver smidt ud. Det er bare ikke "løst", og det er "løst" glimmer, lovgivningen forbyder.

På den måde er mennesker ret kreative, når der er noget, vi absolut vil have. Glimmer må man jo have. Eller hvad?

Efterår 2023: 

Endelig blev der i EU truffet beslutning om at forbyde mikroplast af polymer, der med vilje er tilsat fx sminke, vejbelægninger, medicinsk udstyr, kreative redskaber og tøj. Mikroplast ender i naturen, hvor det blandt andet skader det meget belastede havmiljø.

Dette forbud betyder for os i Legeakademiet, at vores leverandører ikke længere må producere løst glimmer. Det glimmer, der er produceret nu og ligger enten hos producenten eller på vores lager, må gerne sælges. I første omgang havde vi derfor besluttet at sælge det glimmer, vi nu har liggende på vores lager. Men - nogle gange skal en Legetante lige have en weekend til at tænke sig om. Og så ændrede vi mening.

Nogle skal jo turde tage en beslutning, der gør lidt nas, for at passe på vores miljø. Så det har vi gjort, og vi har fjernet alle glitterprodukter, der omfattes af EU's forbud, fra vores sortiment. Vi erstatter dem med bionedbrydeligt glitter.

Det er fremstillet af cellulose udvundet fra eukalyptustræer, der dyrkes i kontrolleret og godkendt bæredygtigt skovbrug.

Vi er glade for beslutningen, og vi ser frem til endnu flere beslutninger, der vil føre til et bedre miljø.

Rigtig mange af os elsker at kunne give hverdagen et drys stjernestøv. Alle discoglade, pyntesyge og kreative sjæle kan nu få stillet glimmer-behovet på en mere miljøvenlig måde.

Du kan læse om den nye lovgivning her.

Forår 2023:

Vi er næsten klar til at lancere et samarbejde med den danske NGO Plant et Træ

Vi donerer årligt et beløb til organisationen, og vores kunder kommer til at kunne donere et træ pr køb.

Vi har valgt Plant et Træ fremfor andre organisationer, fordi de er apolitiske, har eksisteret siden 1985, er dybt engagerede og har et smalt fokus på børn, træer og læring. Deres tydelige fokus har ikke været til at rokke siden starten, og det er den stabile insisteren på et enkelt budskab, som vi mener passer så godt til Legeakademiets budskab om at lege børn klogere.

 

Skal vi fremhæve Svanemærket?

En del af vores Grønnere valg-strategi er, at vi ikke fremhæver enkelte legesagers bæredygtighedsegenskaber fremfor andre. Vi informerer i stedet for at fremhæve.

Men vi er rendt ind i lidt bøvl.

For vi har en masse legetøj fra det danske firma dantoy, som laver plastlegetøj til institutioner og private. De er virkelig langt med bæredygtighed og har i mange år arbejdet med CO2-afrapportering, genanvendelse af plast, mikroplast-problematikken, Plastic Change, bioplast, indsamling af plastik fiskenet til nye legesager, og så er de Svanemærkede. 

De har mange udgaver af det samme legetøj. Fx en spand. Samme facon, men de forskellige spande er enten fremstillet af genbrugsplast fra deres egen produktion, fremstillet af omsmeltede fiskenet, fremstillet af bioplast eller fremstillet af ny plast. De hedder noget forskellligt. Men vi vil gerne kunne vise forskellen på den plast, de forskellige spande er lavet af, ude i den oversigt, hvor man kan se mange forskellige legesager ved siden af hinanden. Det plejer vi at gøre ved at skrive, hvad spanden er lavet af, i den 1-2 linjer korte tekst under billedet af legetøjet. 

Men hvis vi skal følge vores strategi, så skal vi ikke fremhæve noget i den korte tekst. 

Det gør det rigtig svært at forklare vores kunder, hvad forskellen på 5 identiske spande er, når forskellen netop ligger i bæredygtighedsegenskaberne. 

Skal vi stadig fremhæve, når en vare er Svanemærket? Mange kunder er vant til at lede efter Svanemærkede varer, så vil den genkendelighed være en god ide at bruge for os?

Hm.... det er en bobler. 

Februar 2023:

Der sker ting og sager!

Emballage

At blive bevidst om sine egne vaner som virksomhed er en del af arbejdet med bæredygtighed. En åbenlys ting at tage fat på for webshops er emballage. Vi sender tusindvis af pakker ud hver eneste dag. Hvad er de pakket ind i? Kan vi formindske ressourceforbruget på emballage-området?

Vi sender pakker fra vores lager i Holstebro, som vi deler med vores storesøstervirksomhed CChobby. De har et fantastisk robotstyret lager, som har effektiviseret vores pakkehåndtering helt enormt, så vores kunder får pakkerne ud hurtigere og uden uheldige fejl. 
Indtil videre ved vi om vores emballage og pakkeproces, at 

  • Al pap er fra certificeret bæredygtigt skovbrug, da det er FSC-mærket. 
  • Lageret er koldt, da det jo er robotstyret, så varmeforbruget er lavere end vanligt. 
  • Tapen, der bruges til at lukke kasser og pakke ind med, er af polypropylen, en anden almindelig plasttype, som også kan sorteres som blød plast og genanvendes. Det er robotter, der bruger tapen, og det skulle i praksis betyde, at der bruges mindre tape, end når det er mennesker, der gør det. Klæbemidlet er latex, som er gummimasse fra gummitræer, samt hydrocarbon resin, som er det samme klæbemiddel, man bruger i almindelig tape.
  • De trucks, der kører rundt på lageret, er eldrevne.
  • De kassefyldere, vi bruger for at undgå, at legetøjet bliver rusket rundt under transport, er plastikpuder fyldt med luft. Plastikken er meget tynd. Det er en meget almindelig form for plast, som du kan sortere som blød plast, når dit barn har hoppet på dem og fået dem til at sige "BANG".
  • Den plast, vi pakker fx Tumletoppen ind i, er af polypropylen, og den kan også sorteres som blød plast og genanvendes. 

Vi begynder arbejdet med at anvende mindre engangsplast nu. 

Kommunikation til kunderne om bæredygtighedsparametre: 

Vi er nu i luften med vores unikke parametre. Det vil sige, at når vores kunder ser på legetøj, så kan man vælge at bruge dropdown menuen "Grønnere valg" øverst på siden til at få vist legetøj, der er GOTS-certificeret, er produceret i EU eller DK, er ekstra slidstærkt eller nogle af vores andre bæredygtighedsparametre. Alt efter, hvad man selv synes er vigtigst.

Man kan også vælge flere ad gangen, så når man har søgt på "spand", så kan man via filtrene vælge kun at se spande med særlige bæredygtige kvaliteter, fx lavet af genanvendt plastik og produceret i DK (det vil så sige spande fra Dantoy, men det er en anden historie).

Det er et stort arbejde for vores copywritere at sørge for, at legetøjet kan sorteres på den måde. Det er noget med en hel masse flueben og en masse teknik.

Derfor er det slet ikke alt vores legetøj, der nu kan blive vist på den måde. Men det kommer. Fra nu af vil alt nyt legetøj på vores web shop kunne søges frem via Grønnere valg filtrene. Det legetøj, vi har solgt længere tid, kommer på lidt efter lidt. 

Bæredygtighed i Legeakademiets organisation: 

Vi er i gang med at undersøge, hvordan vi kan sørge for, at der også indgår bæredygtighed i vores virksomhedsstrategi og i vores dagligdag på kontoret. Det handler rent praktisk om virksomhedskultur og om, hvad vi egentlig vil.

Vi har altid haft som mission at lege børn klogere, at gøre en forskel for forældre og børn på en positiv måde ved at inspirere til lærerig leg, der kan styrke og udvikle børns kompetencer på en sjov måde. Vi finder legetøj til alle børn, uanset kompetenceniveau, og vi tror på, at alle børn har ret til at lege i tryghed.

Derfor har vi også et samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, hvor vi for nogle år siden var en del af at samle penge ind til legetøj til flygtningelejre lokalt i bl.a. Afrika. 

Derfor laver vi også en masse gratis indhold, hvor forældre og andre voksne kan finde inspiration til klog leg til alle aldersgrupper. Podcast, e-bøger, blogposts, guides og dilemmakort. Vi fortæller om gamle lege, om børnefødselsdage, om inkluderende fællesskaber, om måder at øve sig på bogstaver og om nørdede interesser.

Og derfor ligger det os ikke fjernt at arbejde med bæredygtighed i den forstand, at det handler om at efterlade verden i bedre stand end den var, da vi overtog den. Vi vil gerne gøre en positiv forskel. Både for børn og miljø. 

I de kommende måneder begynder arbejdet med at skrive bæredygtighed ind i vores virksomhedsstrategi. Det bliver spændende.

Vi vil også lade bæredygtighed på et socialt plan indgå i vores personalepolitik. Og bæredygtighed skal også indgå i den måde, vi køber ind, smider ud og forbruger i det hele taget. Små skridt, men starten er gået. 

Hvad er det egentlig lavet af?

Et interessant spørgsmål, vi stiller os selv hyppigt for tiden, er: "Hvad er det mon lavet af?". Det gælder både legetøj på vores webshop, vores møbler på kontoret, vores mad, vores emballage og selv vores skønne og ikoniske Legeakademi-pose. Hvad er det lavet af og kan det gøres bedre på et eller flere af vores bæredygtighedsparametre?  

Bæredygtighedshjulet, De 6 skridt og døden i inboksen.

Når man som virksomhed skal i gang med noget nyt, så er konsulenterne på banen. Der produceres dialogværktøjer, slides, pdf'er og guides, så man skulle tro, at livet var en dag i Bellacentret. 
Disse værktøjer er gode og grundigt lavet, og de giver alle virkelig god mening, når man har sat sig ind i dem.

Men når man også - som vi skal - stadig skal tage sig af en travl web shop, hvor det vælter ind med opgaver hver dag, så er det faktisk svært at afsætte tid til at forstå og bruge alle de hersens værktøjer.

Man kommer hurtigt til at lade dem ligge i sin mail og hensygne i inboksens triste, nederste emner.

Et af værktøjerne, som vi faktisk har fået læst og bruger, er Bæredygtighedshjulet. Vi har fået hjælp af Hovedstadens Erhvervshus, og vi er i gang. Halleluja.

En del af de øvrige værktøjer ligger på lur, og selve Miljømarkedsføringsloven fra 2011 vil vi forsøge at få lov til at være med til at revidere på branchespecifikt niveau, blandt andet ved at blive interviewet til Børsen Bæredygtig om den store arbejdsbelastning, det er at ville kommunikere bæredygtighed og samtidig undgå greenwashing og -hushing.

Sådan leger I grønnere?

Vi har også fået lyst til at fortælle skønne historier fra alle de dygtige legetøjsfabrikanter ude i verden, som vi har talt med på den netop overståede (og komplet eventyrlige) legetøjsmesse i Nürnberg.

Mange legetøjsproducenter arbejder dedikeret for at øge bæredygtighed i deres produktion, og de fortjener at nogen slår på tromme for dem og giver dem en ordentlig salut.

Vi håber at få tid til i løbet af foråret at lave nogle fokusartikler, hvor vi vil præsentere enkelte brands og fortælle om, hvordan de gør det super godt på en eller flere måder i forhold til bæredygtighed. På den måde får de den opmærksomhed, de har fortjent, og måske vil det inspirere andre brands til at arbejde med bæredygtighed.

Vi har nemlig skrevet ud til over 50 leverandører og producenter. En del af dem har svaret, og mens nogle af dem ikke rigtig er kommet i gang endnu, så er der også mange, der gør en hel masse, men ikke rigtig lykkes med at fortælle om deres bæredygtige indsatser. 

Det vil vi hjælpe med! Vi ved nemlig, at vores kunder gerne vil vide mere om det legetøj, de køber, og vi ved også, at vores kunder er vant til, at vi fortæller tingene, som de er.

Så hvem er en bedre platform til at udbrede et budskab om, at selvom man kun producerer trælegetøj på en lille fabrik i Indonesien, hvor en række familier sidder og maler i hånden, så kan man sagtens have en værdifuld historie at fortælle, der kan påvirke langt større producenter til at ændre adfærd og strategi?

Men hvad skal vores platform hedde? Tips om grønnere leg fra Tante Grøn? Grønnere legetips? Grønnere historier? Historier om grønnere leg? Hm....

Januar 2023:

Plant et træ:

Vi vil gerne gøre noget for at bidrage til nedbringning af CO2 udledningen, og vi vil gerne gøre det muligt for vores kunder at være en del af det. Vi har derfor gennemtrawlet markedet for CO2-kompensation, og vi har valgt at indlede et samarbejde med den danske organisation Plant et træ.

Organisationen har mange års erfaring, informerer meget præcist om deres aktiviteter, og der er flere forskellige klimakompenserende foretagende at være en del af. De handler alle om at plante træer i Danmark.

Vi har derfor aftalt et møde med Jens Døssing fra Plant et træ, som vi ser meget frem til. 

I løbet af 2023 vil det være sådan, at Legeakademiet donerer et årligt beløb direkte til Plant et træs aktiviteter. Derudover vil man som kunde hos Legeakademiet kunne donere et beløb (helt ned til 10 kr, går vi efter) til Plant et træ.

Èt træ koster 30 kr, så vi samler kundernes donationer sammen, når der er en pæn sum, og så sendes pengene til Plant et træ. 

De laver arrangementer, hvor en børnehave tager ud og planter 14 træer og buske ved et plejehjem, og der er også undervisningsmateriale om genplantning til institutionen.

Legeakademiet har både børn og ældre som målgruppe for vores udviklende legetøj, og vi fokuserer på leg, der gør børn klogere. På den måde passer Legeakademiet og Plant et træ helt fantastisk sammen. 

Vi glæder os meget til samarbejdet. 

Bæredygtighedshjulet: 

Vi skal også på workshop hos Hovedstadens Erhvervshus, hvor vi skal finde ud af, hvordan vi kommer i gang med som virksomhed at arbejde med bæredygtighedsrapportering med deres Bæredygtighedshjul. Altså at finde ud af vores CO2-udledning, vores leverandørers udledning, vores hverdag og vores initiativer for at blive mere bæredygtige. Hvor skal vi starte, og hvordan måler vi? Hvad skal vi fortælle jer, hvad skal vi fortælle myndighederne, og hvad er vigtigt?

Det ser vi også frem til.

Parametre som filtre på shoppen: 

Vi er på vej med et løsning, så kunderne kan slå legetøj op, der er FSC, CSR eller GOTS-certificeret eller som lever op til et eller flere af vores andre parametre. Men det kræver et re-design af hele vores forside på vores webshop, så det er en lidt længere arbejdsgang. Men vi er i gang. 

December 2022: 

Vi blev interviewet af Dansk Erhverv om Legeakademiets Grønnere valg. Du kan se video-artiklen her.

Vores kunder kan nu læse på vores nyeste varer, om fx den kælk, du kigger på, har nogle særlige egenskaber, der gør på specifikke parametre gør den mere bæredygtig end andre. Fx hvis den er særlig slidstærk eller fremstillet af genanvendt plast.

Som med alt andet i vores Grønnere valg, så vælger du selv, hvad du mener er vigtigt, når du køber legetøj. Og tydeliggørelsen af, om kælken eller dukken er produceret med fokus på bæredygtighed, kan nu være en del af den beslutning.

Når du har klikket dig ind på et stykke legetøj, så kan du se nederst på siden i feltet "Produktinformation". Hvis vi har noget særligt at fremhæve om varen, så vil der være et felt, der hedder "Grønnere valg". Her vil vi nævne en eller flere af vores Grønnere valg-parametre, hvis de er relevante.

Men ak - vi er kun lige gået i gang. Så indtil nu er det kun på få af vores varer, vi har lagt Grønnere valg på. Men vi er på vej, og nu har vi fundamentet til at kommunikere det tydeligt til vores kunder. 

Kristina interviewes af Dansk Erhverv om Legeakademiets kommunikation om bæredygtighedKristina interviewes af Dansk Erhverv om Legeakademiets kommunikation om bæredygtighed

November 2022: 

Vi nærlæser Forbrugerombudsmandens guide til miljømarkedsføringsloven og Dansk Erhvervs guide til webshops om samme emne. Der er meget at være opmærksom på.

Man må ikke bare skrive "bæredygtig" eller "grøn" eller "miljøvenlig". Det hele skal have fakta og tal på. Det er godt, og det vil øge kundernes følelse af ikke at blive løbet om hjørner med. 

Sådan har det ikke været altid. Legeakademiet har eksisteret siden 2005, så der er mange tekster, der er skrevet for længe siden, hvor verden så anderledes ud. Allerede dengang var der masser af legetøjsproducenter, der gik meget op i miljø. Det gjorde og gør vi os umage for at fortælle om. Men dengang og siden hen har vi ikke haft ret meget lovgivning og vejledning at læne os opad, så vi har gjort det, så godt vi kunne.

Det viser sig så, at det ikke længere er i tråd med reglerne på alle planer, så vi har et kæmpe oprydningsarbejde. Der er bare så mange ord, der skal laves om. Og vi kan slet ikke læne os op ad, hvad dem, der fremstiller legetøjet, selv siger om deres varer, for de er samme sted som os og kun lige gået i gang med at rydde ud i forældede måder at beskrive legetøjet. Gad vide, om de strenge krav i dansk miljømarkedsføringslovgivning gælder i alle lande? I EU? 

Vi klør på. 

Et af de første dilemmaer, vi er stødt på, handler om, at vi gerne vil fortælle om de producenter, der klimakompenserer. Det vil sige, at de fx planter træer, der kan optage CO2 for at modvirke den CO2, som produktionen af legetøjet forårsager. 

Det er positivt, at nogle producenter klimakompenserer. Men beregningen af, hvor meget, deres klimakompensation resulterer i, er kompliceret. Det er ikke altid, at en legetøjsproducent har de beregninger. Så kan de ikke angive, præcis for meget de klimakompenserer. Altså ikke i %. Men må vi så slet ikke fortælle, at den producent klimakompenserer? Fordi vi ikke kender det præcise omfang? 

Når man ikke fortæller om et positivt miljøfremmende tiltag, så kaldes det "green hushing". Hvordan balancerer vi greenhushing med kravet om at kunne sætte tal på al klimakompensering? Det vil vi forsøge at få afklaret....Fortsættelse følger. 

Efter sparring med Dansk Erhverv: 

Vi må konstatere, at det stadig er uklart, hvordan vi fremover kan fremhæve dygtige og klima-ambitiøse legetøjsproducenter rundt om i verden, hvis de ikke har internationale certificeringer. Et godt eksempel er en af vores gamle favoritter, nemlig den thailandske foregangsproducent Plantoys. 

Legetanterne besøgte Plantoys på fabrikken i Thailand for nogle år siden, så vi har med egne øjne kunnet se det kæmpe arbejde, direktøren Vitool Patel gør for at bruge både træ, energi og mennesker på en så ansvarlig måde som muligt. Du kan læse mere om det her i vores blogindlæg om ham. Der foregår affaldsindsamlinger, der er banker til familierne, alle kan arbejde i tryghed på fabrikken, der er skoler til børnene, der genanvendes træ fra gummiproduktion, der anvendes vedvarende energi og recirkuleres resourcer helt ned til resterne fra det fælles frokostmåltid. 

Men der er ikke en officiel audit-virksomhed, der kommer og checker det hele igennem efter en international standard en gang om året, ligesom kravet ville være, hvis Plantoys skulle have et certifikat. Der er ingen livscyklus analyse, der beviser CO2-neutralitet. Så vi må faktisk ikke sige ret meget positivt om hele det store arbejde, Vitool og hans ansatte gør for at producere legetøj på en ansvarlig måde. 

En ekstra udfordring er, at vi gennem årene har brugt en masse nu forældede ord til at beskrive Plantoys og andre producenters legetøj.

Ord som bæredygtigt træ, mijøvenlig ansigtsmaling og kemifrit dukketøj finder du mange steder, og det må man ikke længere skrive.

Så vi er i fuld gang med at rette +7000 produkttekster - og så kan vi gå i gang med at rette tekster på finsk, svensk, nederlandsk, tysk og norsk. Det gælder også Plantoys tekster, som skal helt omformuleres. 

Vi håber, at I vil være tålmodige. Det er en lang proces.

Heldigvis kan vi se, at selv kæmpestore virksomheder som Coop også er i den proces, hvor man skal tilbage og rette ældre tekster skrevet efter tidligere tiders standarder og regler for miljøkommunikation. 

Det er altsammen med til at sikre, at kunderne ikke vildledes, så vi er 100 % ombord. Det tager bare tid og omhu at blive i stand til at undgå, at vi selv bliver vildledt. Man skal jo lige kunne selv, før man kan lære fra sig. 

Related posts