Nørdeguide til TV's julekalender, del 2: Eksperimenter

Del 2: Eksperimenter med børn
3. december 2021

Lav eksperimenter som i TV's julekalendere - både frygtsomme og frygtløse børn kan lære noget

”Intet i livet er at frygte, det skal kun forstås. Nu er det tid til at forstå mere, så vi kan frygte mindre". 

Det siger Anna i TV2's julekalender "Kometernes jul". Oprindeligt var det den franske fysiker og Nobelprismodtager Marie Curie, der sagde de kloge ord for mange år siden. 

I "Tidsrejsen" er det Sofies morfar, der siger, at man som forsker kan vælge at tro på mirakler, fordi det er på den måde, man åbner sine øjne for alt det, man endnu ikke forstår.

Vi forventer at kunne forstå verden. Når vi ikke gør, giver det utryghed hos nogle og gå-på-mod hos andre. 

Det, man ikke forstår, virker mirakuløst - eller farligt - indtil man forstår det.

Den slags kloge ord runge ofte i hovedet på børn. Måske I talte om det ved puttetid, da I havde set et afsnit af TV's julekalendere. Måske dit barn havde mere travlt med at spise pebernødder eller grave lakrids mellem tæerne, for det skal jo også passes. 

Legeakademiet udgiver i december 2021 en Nørdeguide til TV's julekalendere, fordi både "Kometernes jul" og "Tidsrejsen" handler om at fejre nysgerrighed og gøre det okay at have interesse for videnskab. Den fejring er vi med til. Du kan læse intro-indlægget her.

Både for at markere 100 års jubilæumet for Niels Bohrs Nobelpris og for at gøre det nemt for dig som forælder at finde videnskabeligt legetøj og udstyr til dit barn, så kan du her på bloggen i dag læse om en meget vigtig grund til at udvikle dit barns interesse for eksperimenter og udforske alt det, I endnu ikke forstår.

Hvordan laver man fx elektricitet, og hvordan kommer en appelsin ind i billedet? 

At lave eksperimenter lærer dit barn mere end blot selve det, eksperimentet handler om

Når børnene på Astrocamp i "Kometernes jul" eller Sofie i "Tidsrejsen" laver eksperimenter, handler det om at lære noget konkret om fysisk og astronomi, naturkræfter og massefylde.

I dette indlæg fortæller vi om, at der er meget mere at lære i selve processen, som dit barn faktisk lærer uanset om selve forsøget lykkes eller ej. For lad os være ærlige: Der er en del eksperimenter, der ikke falder lige heldigt ud derhjemme på matriklen. Alt ser bare nemmere ud på TV.

Men det skal I ikke være kede af! For I har gjort jer gode erfaringer i processen alligevel. Både frygtsomme og frygtløse børn med hang til utryghed eller til mirakler kan nemlig lære en meget vigtig kompetence ved at lave forsøg - og helst flere af dem. 

 

 

Lær sekvenser - det skal dit barn bruge resten af livet. 

Når I pakker nyt legetøj ud, så er der ofte noget, der skal samles ved hjælp af en vejledning. Mange børn er vant til byggevejledninger fra fx byggesæt, og det er et super godt udgangspunkt for at lære at tænke i sekvenser. Det er nemlig ikke noget, der kommer helt af sig selv.

Til gengæld er det at kunne forestille sig næste skridt og arbejde sig fra start til slut en afgørende kompetence i vores samfund. Det øver dit barn sig på, når I laver eksperimenter.

Læs her hvordan:

I vores store udvalg af eksperimentsæt og kemiske forsøg kan I vælge mellem mange forskellige temaer indenfor videnskab og STEAM. Du kan læse mere om STEAM her
Når I modtager kassen, skal indholdet pakkes ud, og så skal I i gang med vejledningen. Sådan starter mange eksperimenter. Hvis der ikke er en vejledning, er der en voksen, der forklarer. 

Derefter skal dit barn i gang med at sætte forsøget eller eksperimentet op efter vejledningen. Så skal dit barn gå i gang med at veje, blande, piske eller puste. Til sidst skal der måske ventes, som fx ved krystaldyrkning.
Til sidst kan I se resultatet, som måske eller måske ikke lever op til alle de forventninger, som emballagen og titlen på eksperimentet lover. 
Hele den rækkefølge er en sekvens. Først kommer der en ting, så noget mere, så noget mere, så noget mere..... og til sidst en slutning. Voksne ved efter mange års erfaring, at vejledningens ord skal omsættes til handling, til noget, man skal gøre. 

For børn, der oplever det ukendte som utrygt, kan det at skulle følge en vejledning få dem til at at miste modet. Andres ord i vejledningen bliver for nogle børn ikke rigtigt til noget, de kan forestille sig at evne, og så giver de op. 

For børn, som bliver nysgerrige af det, de ikke forstår - som fx hvordan man laver elektricitet med en appelsin -, er det ikke en hæmsko at skulle forestille sig resultatet. De vil ofte forestille sig, at de er verdensmestre i appelsinvidenskab, når forsøgets resultat viser sig.

Både forsigtige børn og nysgerrige børn har gavn af at lære sekvenser.

For man kan nemlig øve sig i at komme fra A til B til C og helt til slut, selvom man ikke kan forestille sig næste skridt og går i baglås, når der står "Stik gaflen halvt ind i appelsinen" eller "bland de to væsker med rørepinden". Hvor henne på appelsinen? Hvor dybt? Med hvilken hånd og hvad med al saften, der driver ud? Er det forkert nu? Er min appelsin for lille? Kan jeg overhovedet finde ud af noget eller er det her bare det dummeste forsøg nogensinde?

Med andre ord - det føles farligt ikke at vide. Måske fejler man også.

Prøv at hjælpe på vej sådan: 
Gå langsomt frem og lad dit barn turde prøve selv. Observer og vær tilgængelig, ret ikke på dit barn.
Det handler ikke om resultatet, der handler om at turde gøre det, der står i vejledningen, uden at vide alting på forhånd. Et skridt ad gangen. Så forstår vi det undervejs, og det ukendte holder op med at være farligt. 

Er dit barn super kækt i gang med trin 5, før du kan sige appelsin, så er der også god læring i at trække lidt i den anden retning. Grundighed og omtanke er stadig, her i 2021, vigtige dyder, som dit barn får brug for. Nysgerrighed er en gave, som du skal værne om, men når man søger svar på det, man ikke forstår, så er det godt givet ud at følge sekvensen.

Skulle dit barn få lyst til at afvige fra vejledningen og finde svar selv, så er det godt at vide, hvornår man vælger at gøre noget andet end det, der står. Måske finder dit barn på en genial løsning og helt nye resultater - men skal forsøget kunne efterprøves og gentages, så skal I vide, hvad I gjorde. Det kræver omhyggelig registrering, så det er godt at øve sig på sekvenser, selvom man er verdensmester. 

 

Hvilke eksperimenter er sjove at lave for børn?

Hvorvidt I skal kaste jer ud i at lave forsøg med sæbebobler, med frugter, med robotter, med vulkaner eller med prutter, så har Legeakademiet de fineste kits og udstyr til at lave forsøg med. Vi har også pipetter og målebøgre, og vi har forskerkitler. Se hele udvalget af eksperimenter lige her
Vær altid tilgængelig med hjælp, men prøv at være tålmodig. Accepter åbent fejl og hav fokus på, at det netop er gennem fejl, at vi lærer. Selvom appelsinen ikke skaber elektricitet i første forsøg, så har I lært noget om sekvenser. Og kan prøve igen.

Vær klar med Legeakademiets udviklende legetøj, teleskoper, eksperimenter og stjernekort

Vi vil i julen 2021 hjælpe dig med at have lærerigt legetøj og udviklende aktiviteter klar derhjemme, når julekalenderne i 2021 kører. Så vil dit barn få interesse for STEM-leg og holde motivationen i topgear hele december.
I løbet af december 2021 vil du her på Legeakademiets blog kunne læse indlæg om, hvordan du bedst imødekommer dit barns interesse for astronomi, stjernehimlen, forsøg og STEM. Efterhånden som “Kometernes Jul” og “Tidsrejsen” udfolder sig på skærmen, udgiver vi tips om forskellige måder at lege dit barn til  naturvidenskabelig viden ved hjælp af de samme ting og temaer, som julekalenderne handler om.
Følg med i vores blogserie “Nørdetips til TV’s julekalendere 2021”.

Del 2 handlede om Gyroskoper, som er et vigtigt redskab for Sofie og Dixie i "Tidsrejsen" - det kan du læse om her.
Del nr 4 kommer snart her på bloggen og kommer til at handle om planeter og stjerner.

Related posts