Træn krea-fitness med Legeakademiet. Har du 10 tommelfingre?

4 tips til krea-fitness
Seneste indlæg Gode råd og ideer
14. november 2022

Krea-fitness for begyndere og fumlefingre


Er du og dit barn kreative? Kunne du bruge hjælp til at skabe noget sammen med dit barn? Så iler legetanterne med en enkel måde at komme i gang på.

Mennesket har siden altid udtrykt sig gennem kreativitet. Kreativ leg ligger dybt i os. Kreativitet er ikke kun kunst, det er alle handlinger, der handler om at finde på. Evnen til at finde på noget nyt eller gøre noget velkendt på en anderledes måde er årsagen til, at vi opfandt hulemalerier, buen, hjulet og fladskærms tv'et. 

Kreativitet er en evne, der gør livet sjovere, og som styrker vores evne til at improvisere, når livet overrasker os. Kreativitet gør os mere robuste, giver selvværd og kan bygge bro mellem mennesker i mange forskellige livssituationer og fra mange forskellige baggrunde. I samfundsperspektiv er kreativitet helt grundlæggende for innovation, som jo netop betyder at finde på. Vi mennesker har så desperat brug for at bevare og styrke evnen til at finde på for at løse de udfordringer, vores samfund og planet står i og for at gøre livet på jorden til det eventyr, der vitterlig kan være.

Når I tegner, kan det være en del af jeres daglige krea-fitness.Når I tegner, kan det være en del af jeres daglige krea-fitness.

Kreativitet er en muskel, der kan trænes til at blive stærkere. 

Børn elsker at være kreative, både med mudder, tegneredskaber og ansigtsmaling. Alle mulige fikse påfund fra de sociale medier, institutioner og TV er ofte yndlingsbeskæftigelser i børnenes hverdag. De drøner rundt og bruger tingene på anderledes måder, end du lige havde tænkt, og de skelner ikke altid mellem vægge, arme, skabslåger og et stykke papir som egnede overflader til kreativ udfoldelse.

Men nogle af os voksne er kommet langt væk fra modet til at være kreative. I et voksenliv kan det føles fjernt at skabe noget ud af den blå luft og en klump modellervoks.
Så er det tid til at træne kreativitetsmusklen med en gang krea-fitness! 

Kreativitet er en muskel, der bliver stærkere af at blive brugt. Hellere lidt og ofte en lang tid og sjældent.

Træn Kreafitness bare 10 minutter om dagenTræn Kreafitness bare 10 minutter om dagen

Få vores nemme tips til krea-fitness

Legetanterne kender godt det der med at skulle tvinge sig selv til at tegne bare et eller andet på et stykke papir på en eftermiddag, hvor man bare IKKE føler sig i humør til at være kreativ. Det er dødens pølsehorn. 

Men vi har fundet ud af, at vejen frem er krea-fitness. Forstå 10-20 minutters kreativ leg med dit barn som netop fitnesstræning: Øvelser, der gør kreativitetsmusklen stærkere. Skidt pyt med resultatet, bare vær til stede og tegn, mal, strik, knyt, fold, byg eller modeller. Efter få gange vil du mærke, at du får mere og mere hul på at være kreativ. 

I vores krea-fitness kategori har vi samlet et række fine og lettilgængelige kreative ideer, hvor du kan købe materialerne samlet og en download fil med vejledningen. 

Men som en ekstra hjælp til at komme i gang med kreafitnees, så har du her vores nemme tips til krea-fitness for begyndere og dig, der gerne vil i gang med at være mere kreativ sammen med dit barn.

Legeakademiets krea-fitness - 4 tips til at komme godt i gang med at være kreativ.

1: Inddrag dit barn som eksperten. 

Det er en fin ting, at dit barn får lov til at være den, der er god til krea-fitness. Det er en skøn lejlighed til at vise dit barn, at du ikke er ekspert i alting og må øve dig. Ligesom dit barn måske har svært ved bundne opgaver, ved højder eller ved at tie stille. Så vær åben om, at du er på begynderholdet i kreafitness og glæder dig til at blive i bedre kreativ form. 

Acceptér, at det ikke handler om resultatet, det handler om at komme i gang. Du starter heller ikke på at komme i god fysisk form ved at lave dødløft med kummefryseren, vel?

Aftal med dit barn, at nu skal I prøve noget nyt - og skab en hyggestund på fx 15 minutter nogle gange om ugen. Afsæt tid og begynd at glæde dig til tid med dit barn.

2:  Hjælp udefra er en god ting.

Køb kreative kits eller sæt, hvor andre har sammensat alle materialer og en god vejledning. Se gerne i samlingen af sæt i Legeakademiets krea-fitness kategori. Så behøver du ikke sidde ved bordet og glo på et hvidt stykke papir uden at kunne tegne så meget som en måge.

Går det stadig trægt? Mange biblioteker arrangerer gratis kreativitetsarrangementer, hvor I kan sidde en times tid og følge deres vejledninger med materialerne lige ved hånden sammen med andre mere eller mindre usikre forældre. Det er en virkelig hyggelig måde at favne sin usikkerhed på, når man deler den med andre.

3: Variation hjælper på sløve dage.

Når dagen bare IKKE kalder på krea-fitness, og du bare slet ikke kan se dig selv med en farvelade, så prøv at flytte sted. Sid på gulvet, udendørs eller ved et andet bord. 

Måske et andet tidspunkt på dagen faktisk passer bedre?

Måske skal der noget musik på eller bedre belysning?

Måske skal I lave dagens krea-fitness ved at tegne på vinduerne med kridttusser, male ansigtsmaling, lave en "kagekone" af frugt eller lægge neglelak?

Lad være med at have forventninger til, hvor fantastisk gyldent et øjeblik, det skal være - se, hvad der opstår, når I sidder sammen.

 

4 tips til kreafitness med Legeakademiet.4 tips til kreafitness med Legeakademiet.
På sløve dage kan I variere jeres krea-fitness. At lægge neglelak er også kreativitetstræning.

4: Læg alle devices væk. 

Helt væk. Hvis vejledningen ligger digitalt, så download den på forhånd og sæt telefonen på flytilstand, så du ikke bliver fristet af notifikationer. Det er i det hele taget en god ide at læse vejledningen på forhånd, så du har en ide om, hvad der skal til, og om I måske skal skal finde nogle supplerende materialer frem.

 

Legetanterne ønsker dig og dit barn god fornøjelse med at komme i kreativ superform!