Indret børneværelset til leg og nem oprydning: de 9 vigtigste tips

En pige på Montessori inspireret børneværelse
6. december 2023

Børneværelset er kaos. Hvad gør man?

Har dit barn svært ved at rydde op på sit værelse?

Nogle gange er det jo til at blive skrupskør af. Du har lige, som i for 5 minutter siden, tørret sveden af panden efter at have krabbet rundt inde under dit barns seng, bag reolen, nede i bamsekassen og oppe i køjesengen for at rydde op i den verdenskrig, dit barn og de gode venner har lavet med legetøjet.

Nu kan du så starte forfra.

Vi ved, hvad du skal gøre for at pirre dit barns ordenssans og samtidig lirke endnu mere læring ind i dit barns leg. Svaret er: Montessori.

Børneværelset bliver ryddeligt med Montessori

Maria Montessori er ikke en udgave af Mrs Doubtfire eller Nanny McPhee. Hun kan ikke tilkaldes i en app, og det har ikke noget at gøre med støvekost og knofedt. Næh, hun var en italiensk læge i sidste århundrede, der grundlagde et helt nyt syn på menneskers måde at lære på. Der er siden da skabt Montesorri inspirerede institutioner og skoler verden over.

Montessori pædagogik handler bl.a. om, hvordan vi voksne bedst understøtter børns læring. Det kaldes guidet læring i stedet for undervisning. 

Vi voksne kan guide deres læringsproces og selv deltage i den og lære noget nyt sammen med dem.

På flere måder er det, der i dag anses som en særegen skandinavisk måde at tænke og praktisere børns læring på, ret inspireret af Montessori pædagogik, for vi tager legen alvorligt og noget værd i sig selv. At modstille leg og læring giver ikke mening, da børn lærer bedst og mest, når de oplever det, de laver, som en leg. Det gælder også for voksne, synes du ikke?

Du kan læse en kort introduktion til Montessori metoden her på Klog på Leg.

Hvordan kan du så rydde pænt op på børneværelset og gøre dit barns leg endnu bedre med disse principper? Det kommer her.

Barn, der leger efter Montessori pædagogikBarn, der leger efter Montessori pædagogik

Indret børneværelset med Montessori pædagogik: en hurtig guide.

Her får du et par overordnede tips:

Tænk over, hvad barnets udbytte af det forskellige legetøj er.

Vi skal ikke sætte os og styre barnets leg. I stedet skal vi voksne indrette værelset omhyggeligt, så barnet selv kan vælge aktivitet alt efter lyst, parathed og kompetence.

Det kræver omtanke og omhu på en ny måde: Du skal tænke over, hvad dit barn kan lege med og lave, og vælge at indrette værelset med materialer og legetøj, der passer til dit barns motivation og udviklingstrin. Vi har en hel kategori med hundredvis af forskellige typer legetøj inspireret af Montessori pædagogik og læring her.

Her kommer vores råd til, hvordan du skaber de bedste forudsætninger for lærende leg for dit barn – inspireret af Montessori.

9 praktiske råd, der skaber rolig læring i stedet for kaotisk rod på børneværelset:

  1. Drop store kasser, høje skabe og dybe skuffer. Lave reoler med åbne hylder er vejen frem. Så kan dit barn selv nå materialerne (gælder også spil, bamser eller legetøj), og det er nemt sætte dem på plads igen. Det giver fred i hovedet på barnet, når den enkelte aktivitet eller leg nemt kan ryddes væk igen.
  2. Indret bakker eller lave kasser, hvor du har tænkt over, hvad indholdet kan lære dit barn, hvad der interesserer dit barn, og hvad dit barn kan overkomme at lave. Hvis dit barn elsker astronomi, kan du lave en bakke med et lækkert puslespil om stjernebilleder, eller en med et mosaikspil, hvor I kan bygge stjerner, bog om rummet, selvlysende stjerner at klistre på væggen i stjerneformationer eller med en kuglebane til at eksperimentere med kinetisk energi og acceleration.
  3. Skift indholdet i bakkerne ud fx hver 14. dag, så de passer til dit barns kompetencer, interesser og næste skridt i læringsprocessen. Lidt sværere puslespil, lidt flere byggematerialer, opgaver i højere sværhedsgrad, nye emner, nye spil, nye ting i legekøkkenet og dukkekrogen.
  4. Stil kun få ting frem og hav et lager et andet sted. De fleste børn leger kun med omtrent 20% af alt det legetøj, der har på værelset. Med den nye indretning nøjes du bare med at stille 20% frem og lader resten være lager, som du kan udvælge ting fra senere.
  5. Vis, hvordan man gør. Når du skal vise dit barn en ny aktivitet, fx en bakke med legesand og forme, en robot, der kan kodes eller en bakke med dukke, dukketøj og dukkeble, så skal du ikke fortælle, hvordan man gør. Du skal vise det. Igen og igen, indtil dit barn har lyst til at prøve.
  6. Lad være med at rette på dit barn. Mennesker kan ikke lide at blive rettet på. Derfor er de mest velegnede aktiviteter dem, hvor det er tydeligt for barnet at se, hvordan man gør. Noget, hvor resultatet tydeligt viser, om barnet har gjort det rigtigt. Eller hvor resultatet ikke er så vigtigt. Hvis barnet gør det forkert, så skal du måske justere på sværhedsgraden. Tving ikke dit barn til at gentage.
  7. Vælg enkle, fokuserede lege og aktiviteter, der hovedsageligt har at gøre med ét begreb (fx tyngdekraft eller geometri) eller én evne (fx at hælde, tænke logisk eller at tælle).
  8. Vis, at man tager én ting frem ad gangen. Når alt står på reolen på bakker eller i lave kasser, er det overskueligt at tage én ting frem og sætte den på plads igen. I kan dekorere kasserne eller bakkerne sammen.
  9. Stil tilbehør på reolen. Hvis dit barn har et legekøkken, et dukkehus eller en stor garage, så lad tilbehøret stå organiseret på reolen i bakker. Kategorisér fx legemaden efter farver, hvis dit barn ikke har styr på kategorier som fx frugt, grønt, konserves, kød og kager endnu. Lav om på kategorierne, efterhånden som barnet udvikler sproget og evnen til at sortere.
Baby med Montessori legetøjBaby med Montessori legetøj

“Play is the work of the child”

Hos Legeakademiet tror vi på, at du med en Montessori-inspireret tilgang til at rydde op og holde orden på børneværelset kan se frem til at opleve en større ro i dit barns leg, mere orden på værelset og en mere bevidst måde at være kærlig forælder på.

God fornøjelse!

Related posts